آموزشی

ترفندهای تشخیص ابزارآلات اصلی از تقلبی

تشخیص ابزار آلات اصل

با تشدید تحریم ها، افزایش قیمت ارز و مهمتر از همه تعطیلی و عدم فعالیت شرکت های معتبر وارد کننده ابزار همچون ماکیتا و بوش در ایران، متاسفانه عرضه و فروش ابزارهای غیراصل و اصطلاحا تقلبی و فیک در بازار افزایش یافته است.

حتما شما هم در مورد برندهای فیک در بازار بسیار شنیده ‌اید و اگر این موضوع باعث دغدغه شما هم در هنگام خرید ابزار آلات به خصوص ابزارهای برقی است، نگران نباشید؛ در این مقاله، ترفندهای کاربردی جهت تشخیص ابزار اصل و تقلبی را به شما آموزش خواهیم داد. پس با ما همراه باشید تا در هنگام خرید، کلاه سرتان نرود! در مورد اصل یا تقلبی بودن ابزارها مهم ترین نکات را به ترتیب زیر در نظر داشته باشید.

1. مهم ترین نکته در تشخیص ابزار اصل از تقلبی در ابتدا ظاهر و بسته بندی کالاست.

  • استفاده نا به جا و غیر متعارف از ساخت کجا (Made in)

شرکت های بزرگ و معتبر تولید کننده ابزار نیاز به تکرار و تاکید بر اصل بودن کالای خود روی بسته بندی ها ندارند، اولین نکته در مورد کالاهای تقلبی تکرار کلمات ساخت کجاست یا Made In.

برای نمونه در مورد محصولات برند ماکیتای تقلبی شما به کرات با نوشته Made in Japan مواجه خواهید شد. نکته جالب توجه در مورد برند ماکیتا برای مثال این است که اکثر ابزارهای برند ماکیتا در ژاپن تولید نمی شوند و بیشتر در رومانی، چین، روسیه و… تولید می شوند که با توجه به مدل کالا، شما به سرعت متوجه غیر اصل بودن آن خواهید شد.

برای اطلاعات بیشتر جالب است بدانید که مدل های اصلی مینی فرز ماکیتا در چین تولید می شوند اما فرزهای سنگبری و آهنگری در ژاپن. در مورد محصولات بوش هم این مورد صادق است. ابزارهای بوش ممکن است در مالزی، روسیه، چین، سنگاپور و سایر کشورها تولید شوند. همچنین برخی از کالاهای اصلی ممکن است نوشته ساخت کدام کشور نداشته باشند. در این مورد برای مثال می توان به محصولات برند ژاپنی لایت اشاره کرد؛ که در اکثر موارد عبارت ساخت ژاپن ندارند.

  • غلط های املایی و ویرایشی روی بسته بندی

معمولا متقلبان و متخلفان سواد آنچنانی برای کپی کردن عناوین و مطالب روی جلد بسته بندی ها ندارند. یکی از راه های آسان تشخیص ابزار اصلی از فیک توجه به متن های نوشته شده روی بسته بندی است. معمولا تاکید بر اصلی بودن و استفاده از کلماتی چون Original از گاف های متقلبان است. شرکت بوش روی بسته بندی کالاهای خود نمی نویسد اصلی!

  • ظاهر بسته بندی

توجه به کیفیت ساخت کیف برزنتی یا BMC  ابزارها یکی از راه های تشخیص اصل بودن کالاست. کیف های اصلی معمولا از جنس پلاستیک های درجه یک و مواد اولیه با کیفیت و نرم ساخته می شوند.

۲. پس از ظاهر و بسته بندی کالا به بررسی خود ابزار از لحاظ تشخیص اصل یا فیک بودن می پردازیم؛

  • شماره سریال و لیبل کالا

ساده ترین راه بررسی اصل بودن ابزارها، شماره سریال آن است. شرکت های تولید کننده ابزار اصلی معمولا در سایت خود قابلیت اعتبار سنجی سریال کالاهای تولیدی خود را دارند. معمولا سریال کالا معرف کشور تولید کننده ابزار نیز است. برای مثال محصولات بوش در کشورهای مختلفی مونتاژ می‌شوند. علائم اختصاری بعضی از این کشورها نیز در لیبل کالا قابل مشاهده است؛ مثلا GB برای کشور انگلیس، OE روسیه، EU اروپا، PL لهستان، EE اسپانیا و UC آمریکا وجود دارد. با بررسی سریال کالا در سایت شرکت تولید کننده می توانید از اصل یا تقلبی بودن ابزار مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید.

  • بررسی هویت کالا

هویت کالا نیز در شناخت کالای اصل از غیر اصل بسیار مهم است. بسیار دیده شده که ابزاری با برند به ظاهر معتبر در بازار در حال عرضه و پخش است که با بررسی بیشتر متوجه شدیم که شرکت تولید کننده اصلی، اساسا چنین کالایی تولید نکرده!
برای بررسی هویت ابزار بهترین مرجع سایت شرکت تولید کننده محصول است.

  • وزن ابزار

کالای تقلبی ممکن است از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به کالای اصلی باشد اما یک عامل مهم در تشخیص اصل بودن ابزارها وزن آن است.

ابزارهای اصل و برند معمولا وزن بیشتری نسبت به ابزارهای تقلبی دارند. دلیل عمده این است؛ کالاهای اصلی با توجه به متریال بهتر، سیم پیچ قوی تر و بیشتر و آلیاژ بهتر به کار رفته در ابزار به خصوص ابزارهای برقی، میبایست وزن بیشتری داشته باشند.
متقلبان و سازنده های کالاهای فیک معمولا برای استفاده کمتر از متریال و همچنین سبک تر بودن کالا برای حمل و قاچاق، سعی در سبک سازی کالاهای تقلبی دارند.

  • نکات فنی جزئی و ظاهری

سایر نکاتی که برای کالاهای اصلی باید لحاظ کنیم مواردی جزئی تر هستند، مثلا طول کابل برق دستگاه و اقلام همراه ابزارهای برقی از موارد قابل بررسی است. ابزارهای برقی اصلی معمولا لوازم همراه و جانبی دارند که از کیفیت بالایی برخوردار است. و معمولا کابل برق بلند با سیم های زخیم دارند. ابزارهای فیک معمولا لوازم جانبی ندارند و کابل های برق کوتاه دارند. در برخی موارد قضیه برعکس نیز می شود؛ مثلا کالای فیک شامل تعداد زیادی لوازم جانبی بی کیفیت است که از لحاظ منطقی با کالای اصلی و قیمت آن نمی خواند. پس الزاما وجود یا عدم وجود لوازم جانبی ابزار بستگی به منطق و قیمت کالا و اطلاعات لوازم جانبی در سایت برند دارد.

  • صدای ابزار هنگام کارکرد

راه دیگر تشخیص کالاهای اصل از غیر اصل تست کالا است. به طوری که اگر پس از روشن کردن ابزار صدای کارکرد کالا غیر متعارف و بسیار بلند باشد، نشان غیر اصل بودن کالاست. لرزش و یا بد کارکردن از دیگر نشانه های تقلبی بودن ابزار است. ابزار اصلی معمولا بسیار کم صدا و نرم کار می کنند.

  • قیمت جهانی کالا

ابزارهای ساخت برندهای معتبر و جهانی همچون بوش، ماکیتا، میلواکی، آاگ، متابو و غیره معمولا در سایت های بزرگ فروش کالا در جهان مثل آمازون و علی بابا قابل مشاهده و خرید است. اگر دنبال خرید ابزار اصلی و اورجینال هستید همواره به قیمت کالا توجه ویژه داشته باشید. خرید کالای اصلی و ارزان همیشه در تضاد هستند. برای محاسبه حدودی قیمت کالا می توانید قیمت جهانی کالا را در سایت آمازون بدست آورده و با قیمت روز دلار محاسبه نمایید تا بتوانید به صورت حدودی قیمت واقعی ابزار را در اختیار داشته باشید.

برای نمونه بسیار دیده شده که مثلا یک فرز ماکیتا در سایت آمازون به قیمت روز دلار، حدود 5 میلیون تومان بدون در نظر گرفتن هزینه حمل و عوارض و گمرک بوده، اما برخی فروشندگان ابزار در کشور، همان دستگاه را به قیمت 3.5 میلیون عرضه می کنند. قطعا دستگاه 3.5 میلیون تومانی فیک و تقلبی است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *